Γερό ανακάτεμα στην τράπουλα των αερομεταφορών

Σε αναδιανομή μεριδίων οδηγείται τον τελευταίο καιρό η ελληνική αγορά αερομεταφορών με νέους παίκτες να έχουν μπει δυναμικά στο παιχνίδι και με την αποκλειστική εκμετάλλευση των άγονων γραμμών να αποτελεί αφορμή για ευρύτατες ανακατατάξεις. Να υπενθυμίσουμε ότι πέρα από την Ryanair που εδώ και καιρό έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των επιβατών λόγω του χαμηλού κόστους των εισιτηρίων, επί ελληνικού εναέριου χώρου δραστηριοποιούνται πλέον Sky Express, Ellinair, Astra, Volotea...


Η «διχοτόμηση» της αγοράς δρομολογίων εσωτερικού ξεκίνησε ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο όταν η Sky Express κατάφερε μέσω διαγωνισμού της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) να αποσπάσει εννέα άγονες γραμμές (αποκλειστικής εκμετάλλευσης) φτάνοντας πλέον τους 29 προορισμούς έναντι των 33 του ομίλου Aegean.

Ωστόσο η διχοτόμηση μέχρι στιγμής προκύπτει μόνο από άποψη δρομολογίων καθώς στους επιβάτες η Aegean διατηρεί την υψηλή κυριαρχία της ξεκινώντας όμως να χάνει μερίδιο αγοράς. Να υπενθυμίσουμε ότι η Aegean Airlines, συμπεριλαμβανομένης της Olympic Air, διαθέτει μερίδιο αγοράς 53% στο «Ελ. Βενιζέλος».

Όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία της Aegean το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς ο όμιλος μετέφερε 63.000 περίπου λιγότερους ταξιδιώτες καταγράφοντας μείωση της τάξης του 6%. Αν συγκρίνει κανείς τα συγκεκριμένα στοιχεία με εκείνα του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, που αποτελεί την αφετηρία της συντριπτικής πλειοψηφίας των δρομολογίων εσωτερικού, διαπιστώνει πως καταγράφηκε μείωση της τάξης του 2%. Η διαφορά έως και 4% που προκύπτει μοιάζει να έχει μοιραστεί στις λοιπές εταιρείες που διακινούν επιβάτες στο εσωτερικό της χώρας με το μεγαλύτερο μερίδιο να λαμβάνει η Sky Express η οποία κατάφερε μέσα σε ένα χρόνο να διπλασιάσει την επιβατική της κίνηση προσθέτοντας  τον τελευταίο χρόνο 18 νέους προορισμούς στο δίκτυό της, εξυπηρετώντας 9 γραμμές κατά αποκλειστικότητα.

Στόχος της δυναμικά αναπτυσσόμενης εταιρείας, Sky Express, είναι η διακίνηση εφέτος 500.000 επιβάτες, τριπλάσιους δηλαδή από τους 170.000 που διακίνησε το 2016 και μέχρι το 2020 οι επιβάτες της να αγγίζουν το 1 εκατομμύριο. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία θα αυξήσει κατά 80% τις προγραμματισμένες πτήσεις της ενώ θα ενισχύσει και τα δρομολόγια της από Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο προς νησιωτικούς προορισμούς, όντας ανάδοχος σε αρκετές άγονες γραμμές.

Ωστόσο η απόσταση που τις χωρίζει με βάση τον αριθμό επιβατών που διακινούν, αφού η Aegean μετέφερε στο πρώτο τρίμηνο 1 εκατ. επιβάτες στο δίκτυο εσωτερικού ενώ η Sky Express στοχεύει τις 500.000 στο σύνολο της χρονιάς.

Εδώ και καιρό τη δεύτερη θέση στην ελληνική αεροπορική αγορά έχει κατακτήσει η low cost εταιρεία Ryanair, η οποία σκοπεύει να διακινήσει μέσα στο 2017, 3.4 εκατομμύρια πελάτες και για το λόγο αυτό προχωρά σε αύξηση συχνοτήτων σε δημοφιλής προορισμούς ενώ εγκαταλείπει και κάποιους που δεν απέδωσαν τους καρπούς - το καλοκαίρι του 2017 σταματά το δρομολόγιο της Κω, συρρικνώνοντας παράλληλα, τη χαμηλή περίοδο, τις διαθέσιμες θέσεις σε Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ρόδο και Χανιά.

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Ryanair στην Ελλάδα και ειδικότερα την Αθήνα, η ιρλανδική εταιρεία υπολογίζεται ότι διαθέτει μερίδιο αγοράς 18%, με 6 αεροσκάφη σταθμευμένα στο «Ελ. Βενιζέλος». Στα παραπάνω ποσοστά μάλιστα δεν αναμένονται ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις. Η εταιρεία έχει ανακοινώσει ότι, το καλοκαίρι του 2017, η παρουσία της (διαθέσιμες θέσεις) θα συρρικνωθεί 2% στην Ελλάδα, εξαιτίας, όπως υποστηρίζει, της μη ανταγωνιστικής τιμολογιακής πολιτικής των εγχώριων αεροδρομίων, ενώ θα αναπτυχθεί μόλις 1% στην Αθήνα, 39% στη Μύκονο και 14% στη Θεσσαλονίκη με την προσθήκη ακόμα ενός αεροσκάφους στο «Μακεδονία».

Δυναμική ανάπτυξη στην στρατηγική όπως τη χαρακτηρίζει αγορά της Ελλάδας σχεδιάζει και η Volotea, η οποία από την ίδρυσή της τον Απρίλιο 2012 έχει μεταφέρει περισσότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες στην Ευρώπη και αναμένει το 2017 να φθάσει συνολικά τα 4,3 εκατομμύρια σημειώνοντας αύξηση 32% σε σχέση με πέρυσι. Συγκεκριμένα για την ελληνική αγορά η αεροπορική εταιρεία ανέφερε ότι σχεδιάζει να πραγματοποιήσει περισσότερες από 1.000 πτήσεις από Αθήνα μέσα στο 2017 στους επτά προορισμούς που πετά: Μπάρι, Μύκονο, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Παλέρμο, Βενετία και Γένοβα.

Η αύξηση του ανταγωνισμού εντός συνόρων μάλιστα αλλά και τα ρεκόρ που αναμένεται να πιάσει φέτος αλλά και τα επόμενα χρόνια η χώρα στον τουρισμό στρέφουν το ενδιαφέρον του μεγαλύτερου παίκτη της ελληνικής αγοράς εκτός συνόρων.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως η Aegean ενίσχυσε την παρουσία της στις γραμμές εξωτερικού σε μια προσπάθεια να διασφαλίσει έσοδα μέσω της αυξημένης ζήτησης που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια για διακοπές στην Ελλάδα από χώρες της Ευρώπη, της Μέσης Ανατολής και του Κόλπου. Αποτέλεσμα της αναδίπλωσης αυτής ήταν πως η Aegean κατάφερε να υπερκαλύψει τις απώλειες από τα δρομολόγια εσωτερικού. Στο πρώτο τρίμηνο του έτους διακίνησε κατά 17% περισσότερους επιβάτες αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της μετέφερε 1.114.000 επιβάτες έναντι 956.000 το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Η SkyExpress από την άλλη ενισχύει τις συνεργασίες της προσπαθώντας να δώσει χροιά εξωτερικού στις εσωτερικές της πτήσης. Ήδη την βδομάδα που μας πέρασε ανακοινώθηκε κι επισήμως η συνεργασία της Germania με την Sky Express και εγκαινιάστηκαν δύο νέα δρομολόγια, με κοινό κωδικό, που θα ενώνουν τηνΑθήνα με την Βρέμη και την Νυρεμβέργη. Επί της ουσίας η νέα συνεργασία αναμένεται να διευρύνει σημαντικά το δίκτυο των διαθέσιμων στην αγορά τουριστικών προορισμών, καθώς οι επιβάτες από τη Γερμανία αποκτούν πρόσβαση σε ένα ευρύ δίκτυο προορισμών προς τα ελληνικά νησιά μέσω της Sky Express.

Εξίσου κρίσιμη για την αλλαγή των δεδομένων αναμένεται να αποδειχτεί και η συμφωνία της Cosco Shipping Lines (Greece) με τη Skyserv για τη δημιουργία μιας κοινής πλατφόρμας από τις δύο εταιρείες, με στόχο τη διαχείριση φορτίων που θα διακινούνται με συνδυασμό πλοίων και αεροπλάνων μεταξύ της Ελλάδας και όλων των χωρών του κόσμου. Βασικό πλεονέκτημα της κοινής πλατφόρμας  είναι η απλοποίηση των διαδικασιών αφού θα διεκπεραιώνονται μέσω της Ελεύθερης Ζώνης στο λιμάνι του Πειραιά (που ελέγχει η Cosco), ενώ οι εταιρικοί πελάτες δεν θα είναι υποχρεωμένοι να καταβάλουν ΦΠΑ. Η αύξηση της ζήτησης για μεταφορά φορτίων αναμένεται να φέρει στην χώρα κι άλλες αεροπορικές εταιρείες διευρύνοντας την σύνδεση της χώρας με αγορές του εξωτερικού, δίνοντας ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στον τουρισμό αλλά και ενισχυοντας περαιτέρω τον ρόλο του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, ως περιφερειακός κόμβος.

insider.gr