Κόρινθος – Πάτρα: Από... καρμανιόλα επιτέλους δρόμος

Για να ολοκληρωθεί κατασκευαστικά και να παραδοθεί σε κυκλοφορία το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα, μήκους 120 χλμ. ως ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, που «αγκαλιάζει» τη βόρεια ακτογραμμή της Πελοποννήσου....
, χρειάστηκε δυστυχώς να περάσουν δέκα ολόκληρα χρόνια από το 2008, ώστε να φτάσουμε στο σήμερα (Μ. Τρίτη 11 /4) όπου ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, μαζί με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, εγκαινίασαν (στη δυτική είσοδο του νότιου κλάδου -με κατεύθυνση προς Αθήνα- των σηράγγων της Παναγοπούλας) και παρέδωσαν σε κυκλοφορία.
Ο δρόμος, έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, κεντρική διαχωριστική νησίδα, ΛΕΑ, ενώ πληροί όλες τις προδιαγραφές για να προσφέρει ασφάλεια και άνεση στους χρήστες, μειώνοντας χρονικά την απόσταση Αθήνας - Πάτρας σε περίπου 1 ώρα και 40 λεπτά.

Στο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου από Κόρινθο έως Πάτρα υπάρχουν συνολικά 16 χλμ. καινούργιες σήραγγες (12 συνολικά) με το υπόλοιπο τμήμα να «πατάει» στην υπάρχουσα οδό με διαπλατύνσεις και βελτίωση της όλης χάραξης.


Το συγκεκριμένο έργο ξεκινά να υλοποιείται το 2008 από την «Ολυμπία Οδό Α.Ε.» που είναι η εταιρία παραχώρησης που έχει αναλάβει την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα, μήκους 201,5 χλμ.

Πέρα από τις καθυστερήσεις όλα αυτά τα χρόνια, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, του παγώματος των έργων το 2011, της επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων και την επανέναρξή τους το 2015, προβλήματα στο συγκεκριμένο έργο, δημιουργήθηκαν γιατί ήταν ο μόνος αυτοκινητόδρομος από τους υπόλοιπους τέσσερις, που ένα μεγάλο τμήμα του, η Κορίνθου - Πατρών, κατασκευάστηκε, ενώ ταυτόχρονα εξυπηρετούσε ΙΧ αυτοκίνητα, καθώς και φορτηγά.
Την κατάσταση αυτή ήρθε να επιδεινώσει η συνάντηση της νέας χάραξης σε πολλά σημεία, με τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή που κατασκευάζεται παράλληλα από την ΕΡΓΟΣΕ.

Επιπλέον, το τμήμα της Ολυμπίας Οδού από την Κόρινθο μέχρι την Πάτρα κατασκευάστηκε σε ένα ιδιαίτερα ασταθές γεωλογικό περιβάλλον, καθιστώντας το έργο μια «βιβλιοθήκη» έργων αντιστήριξης, αφού εξαντλήθηκαν σ’ αυτό όλες οι γνωστές μέθοδοι και οι συνδυασμοί τους (κατασκευάστηκαν περίπου 400 αντιστηρίξεις).
Ακόμη, κατασκευάστηκαν 234 μεγάλα τεχνικά έργα (σήραγγες, γέφυρες, άνω και κάτω διαβάσεις) όπου εκτός από το ότι αποτελούν θεαματικές κατασκευές, συμβάλλουν στην ασφαλή και ταχεία μεταφορά των χρηστών.
Ενώ τέλος, το τμήμα διαθέτει 13 ανισόπεδους κόμβους, που το συνδέουν με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, «ασφαλίζοντας» την κυκλοφορία σε αυτό.
Όπως σημείωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας, με την ολοκλήρωση το νέου τμήματος Κιάτο – Ρίο, παραδίδεται σε κυκλοφορία το 95% του οδικού άξονα Κόρινθος – Πάτρα, με τις εκκρεμότητες να αθροίζονται σε 7 χλμ. περίπου.
Έτσι -με ορίζοντα παράδοσης τον ερχόμενο Αύγουστο- από την σημερινή παράδοση εξαιρούνται:
1 χλμ. στην περιοχή Καμαρίου (36,1ο- 37,1ο χλμ.). Το μόνο σημείο που δεν προβλεπόταν στη συμφωνία του περασμένου Ιουλίου και καθυστέρησε επειδή άργησε η ολοκλήρωση των αρχαιολογικών εργασιών.
2 χλμ. στην περιοχή Δερβενίου (51,1ο χλμ- 53,1ο χλμ). Πρόκειται για σημείο συνάντησης με τη σιδηροδρομική γραμμή.
2,5 χλμ. στην περιοχή Καμαρών (95,5ο – 98ο χλμ). Επίσης σημείο συνάντησης με τη σιδηροδρομική γραμμή.
1,2 χλμ. στα Αραχωβίτικα (110,7ο – 112ο χλμ).
Ενώ, για το τέλος του έτους προβλέπεται να παραδοθούν:
Ορισμένοι κλάδοι του υπέρ κόμβου του Ρίου (117,4ο – 119,4ο χλμ.).
Σε όλα τα παραπάνω σημεία, η κυκλοφορία των οχημάτων θα διεξάγεται μέσα από τη Νέα Εθνική Οδό. Εκτός από το Καμάρι, όπου θα περνάει μέσα από την παλιά χάραξη του δρόμου. Βέβαιο πρέπει να θεωρείται, ότι οι μικρές αυτές παρακάμψεις, θα δημιουργήσουν προβλήματα στη απρόσκοπτη ροή της κυκλοφορίας
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Παπανικόλας: «Ήταν ένας δρόμος που όσοι τον χρησιμοποιούσαν, γνωρίζουν ότι μέχρι το 2008 ήταν μια καρμανιόλα και από τους χειρότερους αυτοκινητοδρόμους της Ευρώπης. Από το 2008 μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες ήταν ένα εργοτάξιο. Σήμερα δίνουμε στους χρήστες έναν ολοκληρωμένο λειτουργικά αυτοκινητόδρομο».