Πολυεθνικοί κολοσσοί «γυρίζουν την πλάτη» στην Τουρκία

Μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες επανεξετάζουν την συμμετοχή τους σε μια επίσημη διαφημιστική καμπάνια που προωθεί την Τουρκία ως επενδυτικό προορισμό, η οποία ξεκίνησε πριν από τις αλλαγές στο σύστημα διακυβέρνησης της χώρας που έκανε ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Η ελβετική Nestlé έχει δείξει ότι θα μπορούσε να αποχωρήσει από την διεθνή πρωτοβουλία που ξεκίνησε...
το τουρκικό υπουργείο Οικονομίας για την αποκατάσταση της επενδυτικής εμπιστοσύνη στη χώρα. «Η συμμετοχή μας στη καμπάνια έχει παγώσει και θα εξετάσουμε τα επόμενα βήματά μας στο άμεσο μέλλον» δήλωσε η Nestlé στους Financial Times.

Αντίστοιχη στάση τηρεί και η επίσης ελβετική φαρμακοβιομηχανία Novartis, η οποία υπονόησε ότι η συμμετοχή της στην καμπάνια τελεί υπό αναθεώρηση. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Τζο Χιμένεζ δήλωσε σε δημοσιογράφους αυτή την εβδομάδα ότι η χρονική στιγμή της καμπάνιας ήταν «μάλλον ατυχής». Ο όμιλος που εδρεύει στη Βασιλεία δήλωσε ότι η Novartis «παραμένει ενεργή στη καμπάνια» αλλά «συνεχίζουμε να παρακολουθούμε τα γεγονότα από κοντά».

Η παρουσία της Nestlé στην Τουρκία μετράει περισσότερο από έναν αιώνα, ενώ η εταιρεία διαθέτει προσωπικό 3.800 ανθρώπων στη χώρα. Αντίστοιχα η Novartis λειτουργεί στην Τουρκία για περισσότερα από 60 χρόνια και οι εργαζόμενοι που απασχολεί στην χώρα ξεπερνούν τους 2.300 ανθρώπους.

Το υπουργείο Οικονομίας παρέπεμψε για ερωτήσεις στο Συμβούλιο Εξαγωγέων της Τουρκίας το οποίο σε δήλωση του αναφέρει: «Η διαφημιστική μας καμπάνια είναι παγκόσμια και δείχνει ότι η οικονομία μας είναι σταθερή. Η θέληση μας και το κράτος ακόμη δυνατότερα… έχει μια ουδέτερη οπτική».

Στην καμπάνια περιλαμβάνονται αφίσες και βίντεο, συνήθως διάρκειας μισού λεπτού, τοπικών στελεχών παγκόσμιων οργανισμών που περιγράφουν την μακρά τους ιστορία στην Τουρκία και προσκαλούν και άλλους να «έρθουν στην Τουρκία και να ανακαλύψουν την δικιά τους ιστορία». Ο εκπρόσωπος της Samsung αναφέρει το πόσο ασφαλής νιώθει στην Τουρκία. Ο εκπρόσωπος της Nestlé μιλά για το πώς νιώθει σαν το σπίτι του στην χώρα.

Οι διοργανωτές της διαφημιστικής εκστρατείας δήλωσαν ότι θέλησαν πρόσφατα να επιβεβαιώσουν την έγκριση των υποστηρικτών της και ότι «οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν ήδη επιβεβαιώσει την συμμετοχή του».

Ωστόσο, οι επιφυλάξεις που έχουν εκφράσει ανώτατα στελέχη στους FT αναδεικνύουν τους φόβους περί πιθανής ζημιάς στην φήμη των εταιρειών που συμμετέχουν στην καμπάνια –πολλές από τις οποίες λειτουργούν στην Τουρκία για δεκαετίες– δεδομένης της αντιπαράθεσης που έχει προκαλέσει η πολιτική κατάσταση στη χώρα και η εξέλιξη της σχέσης της με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε την Τρίτη την επανεκκίνηση της παρακολούθησης της τήρησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Τουρκία, αφού είχε αναστείλει την συγκεκριμένη δραστηριότητα το 2004 καθώς η χώρα πραγματοποιούσε μεταρρυθμίσεις για να μπει στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η αυτοκινητοβιομηχανία Ford δήλωσε ότι όταν συμφώνησε να υποστηρίξει την τουρκική καμπάνια το προηγούμενο φθινόπωρο «μοναδικός μας σκοπός ήταν και παραμένει να προωθήσουμε την οικονομική ανάπτυξη και την επιχειρηματική μας σχέση με την Τουρκία που κρατάει για περισσότερο από 90 χρόνια και για την οποία είμαστε περήφανοι. Δεν θα θέλαμε αυτή η διαφημιστική ενέργεια να ερμηνευτεί ως κάτι άλλο».

Η βρετανική Vodafone δήλωσε η θέση της για την Τουρκία δεν έχει αλλάξει αλλά πρόσθεσε: «Το σχόλιο μας στην συγκεκριμένη καμπάνια επικεντρώνεται στην τουρκική οικονομία και στην μακρόχρονη δέσμευση μας να υποστηρίζουμε τους πελάτες, τους υπαλλήλους και τους συνεργάτες που έχουμε στην χώρα. Δεν εκφράζουμε άποψη στα πολιτικά θέματα».

Η General Electric που απασχολεί 2.000 άτομα σε οχτώ εγκαταστάσεις σε πέντε τουρκικές πόλεις στήριξε την πρωτοβουλία χωρίς προϋποθέσεις. «Είμαστε υποστηρικτικοί σε αυτή την καμπάνια», ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση της.

Η ιαπωνική Toyota επίσης δήλωσε ότι θα συνεχίσει να συμμετέχει στην διαφήμιση. «Θα συνεχίσουμε τις δουλειές μας στην Τουρκία στοχεύοντας σε μια βιώσιμη ανάπτυξη».