Δευτέρα, 20 Μαρτίου 2017

Χωρίς... ρόδες η Αντιτρομοκρατική λόγω «φτώχειας»

Έχει «κοριούς», ειδικά λογισμικά, σύγχρονο υλικοτεχνικό εξοπλισμό αλλά δεν έχει… ρόδες! Ο λόγος για μία από τις σημαντικότερες αστυνομικές υπηρεσίες της αστυνομίας, την Διεύθυνση Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας, γνωστή ως Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία, η οποία έπεσε και αυτή θύμα της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης κονδυλίων για την αγορά οχημάτων....
Σχεδόν το 60% των αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών της συγκεκριμένη υπηρεσίας είναι ακινητοποιημένα, ενώ πολλά από τα λίγα λειτουργικά, από τις αρχές Φεβρουαρίου βρίσκονται στα… πιτς, εξαιτίας της «διπλής» λειτουργίας τους. Το «νεότερο» όχημα της ΔΑΕΕΒ έχει καταγράψει 200.000 χιλιόμετρα. Το «γήρας» και οι συνεχείς βλάβες έχουν φθάσει την καθημερινότητα της ειδικής υπηρεσίας σε οριακό σημείο, καθώς οι περιπολίες και παρακολουθήσεις έχουν περιοριστεί στις απολύτως «αναγκαίες», ενώ σε πολλές περιπτώσεις οι επικεφαλής της ζητούν την ενίσχυση από άλλες εξίσου αποδεκατισμένες αστυνομικές υπηρεσίες. 


Το ίδιο συμβαίνει και σε άλλη υπηρεσία αιχμής και πρώτης ανταπόκρισης στις κλήσεις πολιτών, την Άμεση Δράση. Πάνω από το 45% των αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών της υπηρεσίας και των ομάδων «Ζ» και ΔΙ.ΑΣ., είναι ακινητοποιημένες, ενώ και τα υπόλοιπα οχήματα κινούνται οριακά τις «διπλοβάρδιες». Η κατάσταση βρίσκεται σε πρωτοφανές και κρίσιμο σημείο, τη στιγμή που οι «ουρές» της τρομοκρατίας επιζητούν αστυνομικό… αίμα, όπως αναδεικνύει η δράση της «Επαναστατικής Αυτοάμυνας» μετά την επίθεση με πολεμικά καλάσνικοφ εναντίον διμοιρίας των ΜΑΤ στην Χαριλάου Τρικούπη, ενώ και η χαμηλή ανταπόκριση αστυνομικών υπηρεσιών στις κλήσεις πολιτών ενδέχεται να προκαλέσει έξαρση της εγκληματικότητας. 

Τον τελευταίο ενάμιση μήνα, Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία και Άμεση Δράση υπέβαλλαν αιτήματα έγκρισης δαπανών για την προμήθεια βασικών ανταλλακτικών και συντήρησης των οχημάτων που ακόμη κινούνται. Οι συμβάσεις αγοράς με απευθείας αναθέσεις, έφθασαν περίπου τα 50.000 ευρώ για την ΔΑΕΕΒ, ενώ στις 150.000 ευρώ κυμαίνονται αυτές της Άμεσης Δράσης. 

«Βρισκόμαστε μπροστά σε μία ατέρμονη κατάσταση. Όταν βρίσκονται χρήματα για τη συντήρηση και επισκευή ακινητοποιημένων οχημάτων, τα φτιάχνουμε αλλά στη συνέχεια χαλάνε εκείνα που χρησιμοποιούσαμε περισσότερο μέχρι να φτιάξουμε τα χαλασμένα. Παίζουμε ένα "γύρω-γύρω όλοι"», αναφέρει στέλεχος της ΕΛ.ΑΣ. 

Τιμόνια, ψαλίδια, συμπλέκτες, αμορτισέρ 

Από τα περίπου 400 αυτοκίνητα ειδικών δράσεων της Αντιτρομοκρατικής Υπηρεσίας, μόλις τα 150 είναι λειτουργικά και ασφαλή, ενώ από τις σχεδόν 200 μοτοσυκλέτες, περίπου 80 είναι χρηστικές. Σε αρκετές περιπτώσεις οχήματα της κρίσιμης αστυνομικής υπηρεσίας έμειναν στον… δρόμο κατά τη διάρκεια σχεδιαζόμενων περιπολιών και άλλων δράσεων. Οι περισσότερες βλάβες είχαν σχέση με τους συμπλέκτες, τα υδραυλικά τιμόνια, τα σασμάν, τους συμπλέκτες, τα αμορτισέρ. Τα άχρηστα καλοριφέρ ή τα χαλασμένα ηλεκτρικά τζάμια τους κρύους μήνες του χειμώνα κατά τη διάρκεια παρακολουθήσεων ήταν το λιγότερο που είχαν να αντιμετωπίσουν τα στελέχη της αρμόδιας υπηρεσίας, μπροστά σε βλάβες, οι οποίες ήταν σοβαρές για την ασφάλεια της κίνησής τους. 

Από τις αρχές Φεβρουαρίου έγιναν 19 αιτήσεις έγκρισης δαπανών ύψους περίπου 50.000 ευρώ. Οι δέκα, ύψους 22.000 ευρώ, αφορούσαν την προμήθεια ανταλλακτικών και συντήρησης μοτοσυκλετών μάρκας SuzukiYamahaApriliaDaytonaPiaggioPeugeotHondaBMW, Kawasaki. Οι άλλες εννέα αιτήσεις ύψους περίπου 28.000 ευρώ αφορούσαν τα ανταλλακτικά για την κίνηση ενός στόλου αυτοκινήτων μάρκας FordSmartSubaruSuzukiDaihatsuHyundaiPeugeotVolvoOpelSeatSkodaVWFiatMercedesNissan,ToyotaCitroenHondaMitsubishi, Jeep. Οι απευθείας αναθέσεις έργου δόθηκαν σε 10 διαφορετικές εταιρείες ανταλλακτικών και συντήρησης οχημάτων. 

Η Άμεση Δράση δεν κάνει… σούζα 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα της υπηρεσίας αιχμής, των αστυνομικών που ανταποκρίνονται πρώτοι στο κάλεσμα του πολίτη, είναι η έλλειψη και τα προβλήματα που εντοπίζονται στα δίτροχα των ομάδων ΔΙ.ΑΣ. και «Ζ». Η ομάδα ΔΙ.ΑΣ. παρότι ξεκίνησε με περίπου 2.000 μοτοσυκλέτες, σήμερα έχει 1.255, από τις οποίες μόλις οι 630 είναι λειτουργικές. Από τα 180 περιπολικά, τα 20 έχουν παροπλιστεί, ενώ από τα 160 λειτουργικά, κινούνται μόλις τα 90. Το μηνιαίο κόστος συντήρησης των παραπάνω οχημάτων κυμαίνεται στα 100.000 ευρώ, αλλά τον τελευταίο μήνα έφθασε τα 150.000 ευρώ.

Τις πρώτες ημέρες του Μαρτίου, οι επικεφαλής αξιωματικοί υπέβαλλαν συνολικά 16 αιτήσεις για την έγκριση δαπανών που αφορούν την αποκατάσταση βλαβών των οχημάτων. Οι 14 από τις αιτήσεις σχετίζονται με την συντήρηση μοτοσυκλετών και μόλις δύο για τα περιπολικά. Η δαπάνη για την επισκευή μοτοσυκλετών μάρκας Suzuki, Yamaha,Aprilia, Honda, BMW, Kawasaki, ανέρχεται σε 125.000 ευρώ, και τα υπόλοιπα 25.000 ευρώ αφορούν την αποκατάσταση ζημιών σε περιπολικά μάρκας Seat, Skoda, VW, Citroen καιAudi. Ενδεικτικά, οι μοτοσυκλέτες μάρκας Suzuki, που αποτελούν την πλειοψηφία του δίτροχου στόλου της ΔΙ.ΑΣ., χρειάζονται επισκευές και συντήρηση, το ύψος των οποίων φθάνει τα 70.000 ευρώ. 


Συνολικά η ΕΛ.ΑΣ. έχει έναν στόλο περίπου 13.000 οχημάτων, από τα οποία λειτουργούν τα 7.000, ενώ τα 6.000 είναι μη λειτουργικά, καθώς χρειάζονται σέρβις και ανταλλακτικά για τα οποία δεν υπάρχουν κονδύλια, ενώ θα αγοραστούν μόλις 450 μέσω των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και του ταμείου εσωτερικής ασφάλειας. Το 65% των οχημάτων έχει ηλικία περίπου 15 χρόνων, με τα κοντέρ τους να έχουν καταγράψει κατά μέσο όρο 350.000-450.000 χιλιόμετρα, και το υπόλοιπο 35% από 15ετία και κάτω, έχοντας διανύσει 200.000-300.000 χιλιόμετρα. 

Η σημερινά άθλια κατάσταση κατά κοινή παραδοχή οφείλεται στην αναποφασιστικότητα των εκάστοτε κυβερνήσεων και αστυνομικών ηγεσιών να προβούν στην σταδιακή ανανέωση του στόλου οχημάτων αλλά να επαναπαυτούν στις παροδικές «δωρεές». Σημειώνεται ότι την τελευταία 4ετία, οι αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες της αστυνομίας έχουν διαλύσει περίπου 4.500 ακινητοποιημένα αστυνομικά οχήματα προκειμένου να πάρουν ανταλλακτικά για τα «γερασμένα»… 

Πηγή: thetoc.gr
Το kafeneio-gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους, να γράφονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα (όχι greeklish), να είναι κατανοητά και τέλος να είναι κατά το δυνατόν σύντομα. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.