Τρίτη, 17 Ιανουαρίου 2017

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Ζεσταίνουν μηχανές οι Ιταλοί της Ferrovie μετά το «πράσινο φως» του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Πέντε μήνες μετά την ανάδειξη της ιταλικής εταιρείας Ferrovie dello Stato Italiane ως προτιμητέου επενδυτή για την πώληση των ελληνικών σιδηροδρόμων, το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε τη νομιμότητα της σύμβασης πώλησης του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ....


Η απόφαση αυτή ανοίγει το δρόμο για να επιστέψει η αισιοδοξία στο στρατόπεδο των Ιταλών της Ferrovie, οι οποίοι επί μακρόν έβλεπαν τη μια μετά την άλλη τις εβδομάδες να περνούν και να μην υπάρχει πρόοδος στο θέμα της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και κατά συνέπεια της ΕΕΣΣΤΥ (ROSCO).


Ύστερα από την εξέλιξη αυτή, το αργότερο μέσα στον Απρίλιο αναμένεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να περάσει και επίσημα στους Ιταλικούς Σιδηροδρόμους (Ferrovie dello Stato Italiane). Θα πρέπει, επίσης, να μεσολαβήσει και η έγκριση της συμφωνίας μεταβίβασης των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, προκειμένου να εγκριθεί η διαγραφή παράνομων κρατικών ενισχύσεων της τάξης των 750-800 εκατ. ευρώ.

Αν δεν ιδιωτικοποιούνταν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τότε θα εφαρμοζόταν αναγκαστικά η απόφαση της Κομισιόν που προέβλεπε ότι η εταιρεία θα έπρεπε να επιστρέψει στο Δημόσιο περί τα 750 εκατ. ευρώ που κρίθηκαν παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Θα πήγαινε δηλαδή σε λύση και εκκαθάριση, ενώ οι εργαζόμενοι θα απολύονταν. Ακόμη δε και αν συστήνονταν νέες εταιρείες και προτιμούνταν οι ίδιοι εργαζόμενοι, οι προσλήψεις αυτές θα γίνονταν από μηδενική βάση, χωρίς να λαμβάνονται υπ’ όψιν η προϋπηρεσία και τα χρόνια εργασίας.

Η έγκριση θεωρείται, εν πολλοίς, προειλημμένη απόφαση, δεδομένου ότι η επιτυχής αποκρατικοποίηση της εταιρείας αποτελούσε, διαχρονικά, για την Κομισιόν προαπαιτούμενο για την μη επιβολή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντολής ανάκτησης της παράνομης κρατικής ενίσχυσης, όπως και για το κλείσιμο του φακέλου της Ε.Ε. περί παράνομων κρατικών ενισχύσεων.

Το βήμα αυτό, ωστόσο, είναι απαραίτητο προκειμένου να ολοκληρωθεί η πώληση και η θυγατρική του ομίλου, η Trenitalia, να καταβάλει το τίμημα των 45 εκατ. ευρώ.

Το σχέδιο των Ιταλών

Η Ferrovie dello Stato Italliane αποτελεί μία από τις ηγέτιδες βιομηχανίες της Ιταλίας με τουλάχιστον 7 θυγατρικές στη χώρα. Η Trenitalia, ο operator επιβατικού και εμπορευματικού σιδηροδρομικού έργου, είναι μία από τις εταιρίες του στην Ιταλία, όπως και η BusItaliaSITA nord, η δημόσια εταιρεία αστικών λεωφορείων.

Ο όμιλος είχε το 2015 έσοδα ύψους 8,585 δισ. ευρώ, με το 13% να προέρχεται από τις εκτός Ιταλίας δραστηριότητές του. Τα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 1,975 δισ. ευρώ (από 2,114 δισ. ευρώ το 2014) και τα λειτουργικά κόστη ανήλθαν σε 6,610 δισ. ευρώ.

Η Ferrovie συνεισφέρει στο ιταλικό ΑΕΠ κατά 2%, ενώ για το 2016 έχει προγραμματίσει συνολικές επενδύσεις ύψους 6,5 δισ. ευρώ.

Για τους Ιταλούς, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του διεθνούς επενδυτικού προγράμματός τους που τοποθετείται σε 94 δισ. ευρώ έως το 2026. Η Ferrovie έχει διαμηνύσει ότι θα διαθέσει έως και 1 δισ. Για νέες επενδύσεις στην Ελλάδα, δίνοντας βάρος στην ανάπτυξη των επιβατικών μεταφορών. Οι Ιταλοί αναμένεται επίσης να δώσουν έμφαση και στην ανάπτυξη της γραμμής Αθήνα - Θεσσαλονίκη και του δικτύου του Προαστιακού, εντοπίζοντας στη δυναμική ανάπτυξης στις εμπορευματικές μεταφορές από και προς τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, με κομβικό ρόλο στο επενδυτικό πλάνο των Ιταλών να διαδραματίζει το νέο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο. Επίσης, οι Ιταλοί διαβλέπουν τα προσεχή έτη ανάπτυξη και του Λιμένος Θεσσαλονίκης, που θα διογκώσει περαιτέρω το κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών στην Κεντρική Ευρώπη.

Σημειώνεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν κατέχει τρένα, γραμμές, γέφυρες κ.ο.κ., αλλά νοικιάζει τα τρένα από τη ΓΑΙΟΣΕ και τη χρήση των γραμμών από τον ΟΣΕ και καταβάλλει τέλη χρήσης.

Από την εφετινή χρονιά που απελευθερώνονται οι μεταφορές, θα μπορεί κάθε εταιρεία να δρομολογήσει τρένα στον ελληνικό σιδηρόδρομο, καταβάλλοντας το ανάλογο τέλος χρήσης στον ΟΣΕ, ενώ, όπως είναι γνωστό, ήδη έχουν αδειοδοτηθεί δύο ιδιωτικές εταιρείες από την αρμόδια αρχή (ΡΑΣ) για εμπορευματικές μεταφορές.
Το kafeneio-gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους, να γράφονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα (όχι greeklish), να είναι κατανοητά και τέλος να είναι κατά το δυνατόν σύντομα. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.