Παρά τις ταξικές κορώνες, ανίκανος ο ΣΥΡΙΖΑ να εισπράξει από τον μεγάλο πλούτο!

Του Δημήτρη Τρικεριώτη

Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορούσε – και δικαίως – τους προηγούμενους ότι δεν αξιοποιούσαν τις γνωστές λίστες της φοροαποφυγής και φοροδιαφυγής. Ωστόσο, ενάμισυ χρόνο μετά την άνοδό του στην εξουσία, ο Αλέξης Τσίπρας αποδεικνύει ότι ούτε αυτός μπορεί να πετύχει κάτι το καλύτερο απέναντι στη μεγάλη φοροδιαφυγή προς όφελος των μικρομεσαίων φορολογούμενων στρωμάτων και των εσόδων του κράτους.
Παρά τα μεγάλα λόγια περί του αντιθέτου, τα αποτελέσματα των εσόδων από τους φορολογούμενους του μεγάλου πλούτου παραμένουν πενιχρά, αν όχι μειούμενα. Και αυτό συμβαίνει παρότι οι σχετικές υποθέσεις συσσωρεύονται, αφού διαρκώς προστίθενται και νέες......
λίστες από το εξωτερικό. Ας δούμε λοιπόν τι ακριβώς συμβαίνει από το 2014 μέχρι σήμερα.
Με βάση τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων από τον ιστότοπο publicrevenue.gr, προκύπτει συνολικά μια εικόνα απαξίωσης από την κυβέρνηση για τη μάχη των μαχών κατά της μεγάλης φορολογικής διαφθοράς, παρά τα λεγόμενα των υπευθύνων.
Ο αριθμός των φορολογικών ελέγχων στην κατηγορία του μεγάλου πλούτου συνολικά βαίνει μειούμενος από τον Ιανουάριο του 2015 μέχρι τον Μάιο του 2016 (Εικόνα 1- Γράφημα).
Εικόνα 1
Εικόνα 1
Και εδώ έρχεται να σημειωθεί το εξής παράδοξο: Ενώ κατά τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τα ποσά που βεβαιώνονται στους ελέγχους ακολουθούν μια μικρή ανοδική τάση (Εικόνα 2- Γράφημα), την ίδια περίοδο τα ποσά που τελικά εισπράττονται ακολουθούν συνολικά μια καθοδική πορεία (Εικόνα 3- Γράφημα).
Εικόνα 2
Εικόνα 2

Εικόνα 3
Εικόνα 3
Μια πραγματικότητα που καταγράφεται με εντυπωσιακό τρόπο στην έντονα καθοδική τάση της εισπραξιμότητας στα έσοδα από τους φορολογούμενους μεγάλου πλούτου κατά την ίδια χρονική περίοδο (Εικόνα 4- Γράφημα).
Εικόνα 1
Εικόνα 4
Τα ευρήματα του 2015 αν συγκριθούν με εκείνα της προηγούμενης διακυβέρνησης του 2014, οδηγούν στο συμπέρασμα της ίδιας ακριβώς φτωχής αποτελεσματικότητας στα έσοδα (63,63 δις ευρώ το 2015 έναντι 63,67 δις ευρώ το 2014) παρά τις διαφορετικές επιδόσεις στον αριθμό των ελέγχων και τα βεβαιωθέντα ποσά (Εικόνα 5- Γράφημα).
Εικόνα 5
Εικόνα 5
Ωστόσο η πολύ χαμηλή εισπραξιμότητα που παρατηρήθηκε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2015 (15,2% έναντι 25,5% το 2014) θα πρέπει να θεωρείται εκτός από αδυναμία των κυβερνώντων και ένας αρνητικός προγνωστικός παράγοντας για τα μελλοντικά έσοδα από πηγές διαφθοράς.
Η εικόνα των πρώτων πέντε μηνών του 2016 έρχεται να επιβεβαιώσει αυτόν τον κίνδυνο. Σε σύγκριση με το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2015 όλα τα μετρούμενα μεγέθη βρίσκονται σε κάμψη: Οι ολοκληρωθέντες έλεγχοι μείον 48,3%, οι βεβαιωθέντες φόροι μείον 10%, οι εισπραχθέντες φόροι μείον 13,5% και η εισπραξιμότητα μείον 61,2%! (Εικόνα 6- Γράφημα).
Εικόνα 6
Εικόνα 6
Όλα αυτά τα παραπάνω έχουν ακόμη μεγαλύτερη σημασία για την μνημονιακή «εφαρμοσμένη» πολιτική φυσιογνωμία του ΣΥΡΙΖΑ, αν συγκριθούν με τα στοιχεία των φόρων που πλήρωσε το σύνολο των Ελλήνων φορολογουμένων, όπως αυτοί αναφέρονται από την ΕΛΣΤΑΤ για το πρώτο τρίμηνο του 2016: Οι φόροι στο εισόδημα και την περιουσία, που εισπράχθηκαν φέτος, ήταν 3,719 δις ευρώ έναντι 3,299 δις ευρώ το 2015 – δηλαδή 490 εκατομμύρια περισσότερα ή αύξηση 15,1%!
Τέλος, όλα αυτά, έχουν την ιδιαίτερη πολιτική τους σημασία για τον κάθε μικρομεσαίο Έλληνα φορολογούμενο που πειθαναγκάζεται να οργανώσει τη ζωή του με τέτοιο τρόπο, ώστε από το υστέρημά του να κρατά όρθιο ένα κράτος που διαχρονικά δεν μπορεί να είναι ούτε αποτελεσματικό, ούτε δίκαιο για αυτόν.
Σε κάθε περίπτωση, η απόδοση ταξικού προσήμου σε μια πολιτική δεν γίνεται με βερμπαλισμούς, αλλά με πράξεις και κυρίως με αριθμούς.