Η δύναμη στα χέρια του Καταναλωτή - Συγκριτικός πίνακας τιμών μεταξύ 5 μεγάλων αλυσίδων Super Market

Η τιμοληψία έγινε τη Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2015 και η επιλογή των προϊόντων έγινε με γνώμονα τόσο τη δεσπόζουσα θέση στις καθημερινές ανάγκες μιας οικογένειας όσο και με δεδομένο ότι υπάρχουν στα ράφια όλων των super market, προκειμένου η σύγκριση των τιμών να είναι σε είδη απολύτως όμοια και επώνυμα.
Στην τιμοληψία δεν συμπεριλήφθηκαν...
προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, η σύγκριση των οποίων, όμως, μπορεί να αποτελέσει το αντικείμενο ενός ρεπορτάζ, στις αμέσως επόμενες ημέρες, με σκοπό, σε κάθε περίπτωση, να κινητοποιήσουμε την καταναλωτική συνείδηση των ακροατών, σε μια συγκυρία που ακόμη και λίγα ευρώ διαφοράς μπορούν να σημαίνουν πάρα πολλά για τους “σφιχτούς” οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

ΠΡΟΪΟΝS/M 1S/M 2S/M 3S/M 4S/M 5
Ελαιόλαδο 2 λίτρα12,4812,5512,5512,5412,54
Φακές χονδρές 500 γρ.1,371,541,681,541,54
Ρύζι για γεμιστά 500 γρ.1,591,781,771,771,77
Μαργαρίνη soft 250 γρ.1,181,261,261,261,26
Δημητριακά 375 γρ.2,492,552,552,552,55
Γάλα φρέσκο 1 λίτρο1,171,181,181,181,24
Τυρί για τοστ χαμηλά λιπαρά/ κιλό8,498,958,968,958,65
Αλεύρι σίτου σκληρό 1 κιλό1,291,361,361,351,36
Γάλα εβαπορέ κουτί0,950,950,950,950,95
Απορρυπαντικό πλυντηρίου 55 μεζούρες14,9515,6515,9515,6515,65
ΣΥΝΟΛΟ45,9647,7748,2147,7447,51

Για ευνόητους λόγους, δεν δημοσιοποιούνται τα ονόματα των αλυσίδων που συμπεριλαμβάνονται στην έρευνα, ούτε και οι μάρκες των προϊόντων και το μόνο που αναφέρεται είναι το είδος και η συσκευασία.
 
Από τα βασικά συμπεράσματα της πρώτης αυτής συγκριτικής τιμοληψίας είναι το γεγονός ότι για ένα “καλάθι” που δεν ξεπερνά σε κόστος τα 50 ευρώ, η διαφορά μεταξύ του φθηνότερου και του ακριβότερου είναι 2,25 ευρώ, δηλαδή σχεδόν 5%.

Επίσης, παρατηρείται μία αξιοσημείωτη διατίμηση σε συγκεκριμένα προϊόντα μεταξύ όλων ή ορισμένων από τα καταστήματα, που δείχνει ότι οι τιμές λιανικής δεν καθορίζονται τόσο με βάση το προσδοκώμενο κέρδος και την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της αλυσίδας, αλλά πρωτίστως από τη σύγκριση με τον “Ανταγωνισμό”.

Είναι, δηλαδή, πολύ παράξενο πως μία συγκεκριμένη μάρκα και τύπος δημητριακών έχει τιμή λιανικής 2,55 ευρώ, στα 4 από τα 5 super market, ταυτίζεται, δηλαδή, με ακρίβεια λεπτού, ενώ το ίδιο συμβαίνει, με διαφορά μόλις ενός λεπτού σε συγκεκριμένη μάρκα και τύπο ρυζιού, σε συγκεκριμένο αλεύρι συσκευασίας ενός κιλού, ίδια μάρκα και τύπο μαργαρίνης και ίδια συσκευασία και μάρκα ελαιολάδου.
 
Το κόκκινο 105,5 θα επανέλθει μετά από μερικούς μήνες, παρατηρώντας τις διακυμάνσεις που θα υπάρξουν στις τιμές, σε μια περίοδο που είναι πολύ σημαντικό οι καταναλωτές να λειτουργούν με βάση συγκεκριμένους κανόνες και οι έμποροι να μπορούν να ανταποκρίνονται στην ανάγκη για περιορισμό του κόστους ζωής.