Καληνύχτα Ελλάδα: Πολυνομοσχέδιο "οικονομικός Αρμαγεδώνας" για τα νοικοκυριά - Δεν μένει τίποτα όρθιο

0
Αυτό που έφερε στη Βουλή για ψήφιση η κυβέρνηση δεν είναι απλά ένα πολυνομοσχέδιο, αλλά ένας οικονομικός Αρμαγεδώνας για τα ελληνικά νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Η «ταφόπλακα» για την ελληνική κοινωνία που επί πέντε χρόνια στενάζει στα μνημόνια που επιβάλουν οι δανειστές και τώρα δέχεται τη χαριστική βολή.

Οι αλλαγές που έρχονται στο ασφαλιστικό είναι ισοπεδωτικές, αφού γκρεμίζονται δικαιώματα που κατακτήθηκαν....
μετά από πολλά χρόνια, η επιβολή του πλαστικού χρήματος που η κυβέρνηση παρουσιάζει ως πάταξη της φοροδιαφυγής θα την αυξήσει ακόμη περισσότερο, ενώ σε οικονομικό επίπεδο αυτά που καλούνται να πληρώσουν οι Έλληνες πολίτες απλά είναι δυσβάσταχτα. Από τον ΕΝΦΙΑ μέχρι την αύξηση του ΦΠΑ και γενικά των καταιγισμό νέων φόρων.

Και το ερώτημα είναι πόσα πιστεύουν, κυβέρνηση και δανειστές, ότι μπορούν να πληρώσουν επιπλέον οι Έλληνες φορολογούμενοι; Ή το ακόμη πιο βασικό ερώτημα: Που μπορεί να οδηγήσει αυτή η κατάσταση; Σίγουρα δεν πρόκειται με αυτή την πολιτική να υπάρξει ανάπτυξη. Το αντίθετο. Με τη συνέχιση της λιτότητας από την κυβέρνηση της Αριστεράς η χώρα πλησιάζει όλο και πιο κοντά στην έξοδο από την Ευρωζώνη.

Το νομοσχέδιο που ήρθε στη Βουλή χθες το βράδυ και αναμένεται να ψηφιστεί έως την Παρασκευή στην Ολομέλεια δεν αφήνει τίποτα όρθιο. Θα προστίθενται δε, συνεχώς διατάξεις ή θα αφαιρούνται, όπως συνήθως γίνεται, προκειμένου η κυβέρνηση να δείξει πώς «παλαύει» να μην είναι μεγάλο το βάρος προς τους πολίτες και την ίδια στιγμή εμπαίζει το λαό κόβοντας 10% από τους μισθούς των βουλευτών.

Δίνει «μάχη» ακόμη και για τις 100 δόσεις, ενώ καταργεί τη σύνταξη για χιλιάδες ανασφάλιστους υπερήλικες που πέρασε στο πρώτο 7μηνό της θητείας της παρουσιάζοντας το ως μεγάλη επιτυχία. Θεωρεί δε πώς οι πολίτες θα πρέπει να είναι ευγνώμονες που αύξησε η κυβέρνηση την οφειλή προς το Δημόσιο προκειμένου κάποιος να φυλακίζεται.

Διαβάστε λοιπόν τον Αρμαγεδώνα που έρχεται, αν και ακόμη δεν έχουν αναδειχθεί πλήρως τα 48 προαπαιτούμενα μέτρα και αυτά που κρύβονται πίσω από διατάξεις μίας γραμμής.

Σε σχέση λοιπόν με το κείμενο που δόθηκε σε διαβούλευση το Σαββατοκύριακο, εντοπίζονται κυρίως δύο αλλαγές:

-Αυξάνεται από τα 50.000 στα 100.000 ευρώ το όριο οφειλής προς το Δημόσιο που έμεινε απλήρωτο για περισσότερους από τέσσερις μήνες και για το οποίο επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός έτους.

-Αυξάνεται από τα 150.000 στα 200.000 ευρώ το όριο οφειλής προς το δημόσιο που έμεινε απλήρωτο για περισσότερους από τέσσερις μήνες και για το οποίο επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών ετών.

Οι αλλαγές αυτές ισχύουν αναδρομικά ακόμη και για ποινές που ήδη εκτίονται, που σημαίνει ότι μπορούν να οδηγήσουν σε αποφυλακίσεις οφειλετών οι οποίοι χρωστούν ποσά κάτω από τα νέα όρια οφειλών (κάτω από 100.000 και 200.000 ευρώ αντίστοιχα).

Και αυτά είναι τα… θετικά του πολυνομοσχεδίου. Πάμε τώρα στα αρνητικά.

Φορολογία

1.   Ποσά ΕΝΦΙΑ έως και ένα (1) ευρώ, δεν βεβαιώνονται και δεν πληρώνονται. Αυτό σημαίνει πώς ισχύει το αντίθετο για ποσά από ένα ευρώ και πάνω.

2.   Καταργείται η απαλλαγή των ενοικιαζόμενων δωματίων και των ατομικών ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων από τον ΕΝΦΙΑ επειδή, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση «εκ παραδρομής δεν είχε περιληφθεί στο ν.4336/2015» που ψηφίστηκε τον Αύγουστο. Στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο το υπουργείο Οικονομικών τονίζει πως «το  θέμα της τυχόν επαναφοράς της απαλλαγής θα εξετασθεί στο πλαίσιο της συνολικής επανεξέτασης του φόρου».

3.  Αυξάνονται ο συντελεστές φόρου στα ενοίκια, από 11% σε 15% και από 33% σε 35%, αναδρομικά από 1ης Ιανουαρίου 2015.

4.  Καταργείται από φέτος η απαλλαγή των ιδιοκτητών για τα ανείσπρακτα ενοίκια.

5.  Καταργείται από φέτος και η εξαίρεση των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων και άτυπων ενώσεων ιδιοκτητών πολυκατοικίας, από την υποχρέωση υποβολής δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος όταν δεν αποκτούν έσοδα υποκείμενα σε φόρο εισοδήματος.

Φοροδιαφυγή

1.   Προβλέπονται ευνοϊκές ρυθμίσεις για όσους εξέδωσαν ή έλαβαν πλαστά και εικονικά τιμολόγια. Συγκριμένα γλιτώνουν από το 20% έως και το 90% των προστίμων που τους έχουν επιβληθεί ακόμη κι όσοι έχουν εντοπιστεί πριν το 2014, καταργούνται από δω και στο εξής όλα τα αυτοτελή πρόστιμα για πλαστά και εικονικά φορολογικά στοιχεία και δεν θα δεσμεύονται τα ακίνητα, οι τραπεζικοί λογαριασμοί και οι θυρίδες όσων διαπράττουν φοροδιαφυγή με πλαστά και εικονικά τιμολόγια αξίας άνω των 300.000 ευρώ.

2. Δίδεται πλέον η δυνατότητα υποβολής εκπρόθεσμης φορολογικής δήλωσης ακόμα και αν έχει ξεκινήσει έλεγχος της εφορίας, ώστε οι ελεγχόμενοι να «αυτοκαταγγέλλονται» για να πέφτουν στα μαλακά, για να μην απασχολούνται επί μακρόν οι υπηρεσίες με τον έλεγχο και για να εισπράττει άμεσα έσοδα το δημόσιο.

100 δόσεις

1. Χάνουν τη ρύθμιση παλιών χρεών που έκαναν, όσοι αφήνουν απλήρωτες για 30 μέρες τις νέες υποχρεώσεις τους «ώστε να μη γίνεται κατάχρηση του δικαιώματος της ρύθμισης από οφειλέτες οι οποίοι δεν τακτοποιούν άμεσα τις νέες οφειλές τους».

2. H εφορία θα επαναϋπολογίζει ξανά τις δόσεις που συμφώνησαν οι οφειλέτες, εφόσον διαπιστώνει πως έχουν την οικονομική επιφάνεια  «ώστε να μη γίνεται κατάχρηση του δικαιώματος της ρύθμισης από οφειλέτες οι οποίοι δύνανται να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους σε μικρότερο χρονικό διάστημα».

3. Έγκλημα φοροδιαφυγής ορίζεται αν δεν αποδόθηκε φόρος 100.000 ευρώ (πλημμέλημα) ή 150.000 ευρώ (κακούργημα) και άνω. Ειδικά για τον ΦΠΑ, προβλέπονται μικρότερα ποσά για την θεμελίωση τόσο της πλημμεληματικής (50.000 ευρώ) όσο και της κακουργηματικής μορφής (100.000 ευρώ) των εγκλημάτων. Ωστόσο τα όρια αυτά είναι πολύ υψηλότερα από εκείνα που ίσχυαν και άρα αφορούν λιγότερους.

Ταμειακά διαθέσιμα

Με άλλη διάταξη που συμπεριελήφθη, το Δημόσιο βάζει «χέρι» στα ταμειακά διαθέσιμα όλων των κρατικών φορέων του Δημοσίου. Με το άρθρο 10 προβλέπεται πλέον  ένας λογαριασμός για όλα τα διαθέσιμα των δημοσίων φορέων. Το υπουργείο Οικονομικών ισχυρίζεται ότι «προωθείται το επόμενο βήμα στην κοινή διαχείριση των διαθεσίμων της Γενικής Κυβέρνησης με τη θεσμοθέτηση του Ενιαίου Λογαριασμού Θησαυροφυλακίου, στον οποίο θα μεταφέρουν τα διαθέσιμά τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, υπό διακριτούς υπολογαριασμούς».

Επί της ουσίας, με την δημιουργία του λογαριασμού αυτού το υπουργείο Οικονομικών θα μπορεί, με τα λεφτά των άλλων φορέων να κλείνει τρύπες του προϋπολογισμού. Επίσης καθίστανται αυστηρότερες οι κυρώσεις για τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης στις περιπτώσεις αποκλίσεων άνω του 10% στην εκτέλεση των προϋπολογισμών.

Επίδομα Πετρελαίου Θέρμανσης

Στο τραπέζι είναι και η πλήρης κατάργηση του  επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο ελάμβαναν χιλιάδες νοικοκυριά, ούτως ώστε να εξοικονομηθούν συνολικά περίπου  210 εκατομμύρια ή  να μειωθεί ο ειδικός φόρος στα καύσιμα. Η κυβέρνηση δηλαδή προσανατολίζεται να μειώσει τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης από τις 15 Οκτωβρίου 2015 μέχρι τις 30 Απριλίου του 2016. Σημειώνεται ότι κατά την περσινή περίοδο,  πάνω από 1 εκατομμύριο νοικοκυριά πήραν το επίδομα του 0,35 ευρώ το λίτρο.

Σύμφωνα με το πρώτο πλάνο, μειώνεται η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης κατά 20% σε σχέση με πέρυσι, αλλά και με περικοπές στη χορήγηση του επιδόματος. Αυτό σημαίνει είτε μείωση κατά 50% του ύψους του βοηθήματος, είτε να γίνουν πιο αυστηρά τα κριτήρια, για να μικρύνει ο αριθμός των δικαιούχων. Στο δεύτερο σενάριο μειώνεται η τιμή κατά περίπου 35% σε σχέση με πέρυσι, λόγω της μείωσης του  ΕΦΚ, αλλά περιλαμβάνει την πλήρης κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης.

Ασφαλιστικό (εδώ γίνεται η μεγάλη σφαγή)

Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, από την 1η Σεπτεμβρίου επεκτείνεται η εφαρμογή του ασφαλιστικού νόμου (3865/2010) και στο δημόσιο τομέα, ενώ ξεκινά η εφαρμογή και του νέου τρόπου υπολογισμού της σύνταξης, η οποία θα υπολογίζεται ως άθροισμα της βασικής και της αναλογικής σύνταξης.

Το κατώτατο όριο σύνταξης δεν θα ισχύει, για όσους έχουν αποχωρήσει ή αποχωρούν από την υπηρεσία τους από την 1η Ιουλίου του 2015 και μετά, και δεν έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους. Από τη ρύθμιση αυτή εξαιρούνται όσοι είχαν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα κατά τις 19 Αυγούστου του 2015, ενώ το κατώτατο όριο που υπήρχε στις 19 Αυγούστου, παραμένει αμετάβλητο έως το τέλος του 2021.

Όσοι εργαζόμενοι του Δημοσίου συνταξιοδοτούνται με μειωμένη σύνταξη, θα υποστούν επιπλέον μείωση 10% έως ότου συμπληρώσουν το προβλεπόμενο όριο ηλικίας για συνταξιοδότηση. Από τις διατάξεις αυτές εξαιρούνται, όσοι έχουν ποσοστό αναπηρίας 67% και λαμβάνουν επίδομα ανικανότητας, όσοι λαμβάνουν σύνταξη ως παθόντες στην υπηρεσία, ή κατά μεταβίβαση εξαιτίας θανάτου συζύγου ή γονέα.

Σε ότι αφορά τους ένστολους, το συνταξιοδοτικό καθεστώς των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος, επανέρχεται στις ρυθμίσεις που καθιερώθηκαν με τον ασφαλιστικό νόμο (3865/2010). Οι ένστολοι που θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης από 1.1.2015 και μετά, δικαιούνται σύνταξη εφόσον έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό 60ό έτος της ηλικίας τους ή 40 έτη συντάξιμης υπηρεσίας. Προβλέπεται επίσης ότι, «τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, δεν θα υποχρεούνται σε αποχώρηση από την υπηρεσία πριν από τη συμπλήρωση του 58ου έτους της ηλικίας τους».

Με το νέο νόμο καταργούνται οι ευεργετικές ρυθμίσεις του νόμου 4331/2015 και συγκεκριμένα:

1. Καταργείται η διάταξη που προέβλεπε την επαναχορήγηση σύνταξης στους ανασφάλιστους υπερήλικες του ΟΓΑ. Στην προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με διάταξη του τότε υπουργού Δημήτρη Στρατούλη είχαν διευρυνθεί τα κριτήρια για την κατηγορία των ανασφάλιστων του ΟΓΑ, με αποτέλεσμα να λαμβάνουν συντάξεις περί τα 60.000 άτομα.

Πλέον, με το σχέδιο νόμου, καταργείται η εν λόγω διάταξη του κ. Στρατούλη και επανερχόμαστε σε πρότερα επίπεδα. Έτσι, αφαιρούνται περί τους 40.000 συνταξιούχους που είχαν ευνοηθεί από την διάταξη και πλέον η σύνταξη του ΟΓΑ θα χορηγείται σε περίπου 60.000 δικαιούχους.

2. Καταργείται από την ημερομηνία της δημοσίευσης του νόμου και μετά, η δυνατότητα του συμψηφισμού με τη σύνταξη των οφειλετών του Οργανισμού Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ), με χρέη προς τον Οργανισμό από 20.000 έως 50.000 ευρώ. Στο εξής, το επιτρεπόμενο όριο οφειλής για συνταξιοδότηση, επανέρχεται για τους ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ στις 20.000 ευρώ και για τους ασφαλισμένους του ΕΤΑΑ στις 15.000 ευρώ.

Η δυνατότητα που είχε παραχωθεί σε ασφαλισμένους του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (ΕΤΑΑ) (σ.σ. του Τομέα Σύνταξης Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΣΜΕΔΕ), του Τομέα Σύνταξης και Ασφάλισης Υγειονομικών (ΤΣΑΥ) και του Τομέα Ασφάλισης Νομικών (ΤΑΝ)) να επιλέγουν την υπαγωγή τους σε έως και τρεις χαμηλότερες ασφαλιστικές κλάσεις έως και τον Δεκέμβριο του 2016.

3. Καταργείται η διάταξη που παρείχε τη δυνατότητα, έως τις 30 Ιουνίου 2017, να αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης για επιχειρήσεις που έχουν δημιουργήσει οφειλές προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, αλλά συνέχιζαν να καταβάλλουν κανονικά τις τρέχουσες εισφορές τους.

4. Καταργείται η διάταξη που προέβλεπε την ασφάλιση στο ΕΤΑΠ – ΜΜΕ, δημοσιογράφων που εργάζονται σε γραφεία τύπου αθλητικών ομοσπονδιών.

5. Καταργείται το δικαίωμα πλήρους σύνταξης γήρατος στις ασφαλισμένες στο ΤΣΠ-ΗΣΑΠ στο 50ό έτος της ηλικίας τους.

6. Καταργείται τέλος ο μικρός λογαριασμός του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ).

7 Επανέρχονται τέλος, οι ποινικές διώξεις για τους οφειλέτες του ΟΑΕΕ και του ΕΤΑΑ.

Όπως σημειώσαμε στις διατάξεις του εν λόγω νομοσχεδίου κρύβονται και άλλα επώδυνα μέτρα τα οποία θα αναδειχθούν στη συνεχεία. Κι αυτά όμως φτάνουν για να πούμε, πλέον, καληνύχτα Ελλάδα.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)