Οδοιπορικό του NPR στη Λήμνο: Η αύξηση του φόρου στα νησιά θα πλήξει τον ελληνικό τουρισμό

Για χρόνια τα ξενοδοχεία, τα καταστήματα και τα ρεστοράν στα ελληνικά νησιά κρατούσαν χαμηλά το κόστος λόγω των προνομιακών όρων που ίσχυσαν ως προς τη φορολογία. Αυτό ωφέλησε τον τουρισμό της χώρας, αλλά και τη συνολική οικονομική θέση της Ελλάδας.

Το αίτημα των δανειστών να εξισωθεί ο φόρος στα ελληνικά νησιά με την υπόλοιπη Ελλάδα,...
δεν είναι ένα μέτρο που μπορεί να περάσει απαρατήρητο. Οι επιπτώσεις θα είναι άμεσες και απτές. Το αμερικανικό ραδιόφωνο Npr πραγματοποίησε επιτόπιο ρεπορτάζ στη Λήμνο και συνομίλησε με ανθρώπους του νησιού για το τι πρόκειται να συμβεί στον κύκλο εργασιών τους όταν θα αυξηθεί ο φόρος.

Ο Αυστραλός διευθυντής του Porto Myrina Palace, Ματ Γκούντγουιν, αναφέρει: «Τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου, όπως είναι η Λήμνος, δεν έχουν τουρισμό έξι μήνες το χρόνο. Το περισσότερο που προσδοκούμε είναι αυτούς του 2-3 μήνες του καλοκαιριού. Έτσι, οποιαδήποτε αλλαγή στο δίχτυ κέρδους από αυτό που κάνουμε θα έχει επίπτωση στο πόσο καιρό θα μπορούσε να συνεχίσουμε την εργασία μας».

Ο Γιάννης Τσαρμουγκέλης, καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου, συμπληρώνει: «Η φορολογική εξαίρεση βοήθησε τα νησιά, ειδικά τα πιο δημοφιλή όπως είναι η Ρόδος, να προσελκύσουν τουρίστες, καθώς κρατούσαν χαμηλά τα κόστη».

Από τον προσεχή Οκτώβριο αυτό αναμένεται να αλλάξει και όλοι οι κάτοικοι των ελληνικών νησιών θα πληρώνουν τους ίδιους φόρους με την υπόλοιπη Ελλάδα. Ο Γκούντγουιν επισημαίνει: «Έχουμε πάρει την απόφαση να μην μεταφέρουμε την αύξηση του φόρου στις τιμές μας. Θα τον απορροφήσουμε αυτή τη χρονιά και αυτό αναμένεται να το κάνουμε και την επόμενη χρονιά αφού δούμε πώς θα πάνε τα πράγματα».

Η Λήμνος, δε, είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση, καθώς μόλις τα τελευταία 20 χρόνια άρχισε να στηρίζεται στον τουρισμό της – προηγουμένως, η οικονομία του νησιού στηριζόταν στη στρατιωτική βάση που πλέον είναι μικρότερη σε σχέση με το παρελθόν.

Ο Κώστας Κατενίδης, τουριστικός σύμβουλος, αναφέρει: «Η Λήμνος είναι ένα παραδοσιακό νησί, με παραδοσιακό φαγητό και τρόπο ζωής. Διαθέτουμε πάνω από 110 παραλίες, μερικές από αυτές είναι απομονωμένες». Η αύξηση των φόρων, όμως, θα είναι αποτρεπτικός παράγοντας για κάποιους επίδοξους επισκέπτες του νησιού.

Πλήγμα για τους ντόπιους παραγωγούς



Ο Μάκης Ψαράς, ένας από τους ντόπιους παραγωγούς, αναφέρει πως η αύξηση του φόρου θα πλήξει καίρια τη δραστηριότητά του: «Εξάγουμε το κρασί μας, τα ζυμαρικά, ακόμη και τα προϊόντα αρτοποιίας μας. Αυτά τα προϊόντα έχουν λάβει επαίνους και όσοι τα παράγουν κέρδιζαν χρήματα από τις εξαίρεση του φόρου. Τώρα, μάλλον αυτό θα αλλάξει».

Η Φωτεινή Γεράλη, η οποία διατηρεί κατάστημα τροφίμων εδώ και οκτώ χρόνια, αναφέρει: «Τα ζυμαρικά μας ήταν άγνωστα στην Ελλάδα μέχρι τη στιγμή που οι τουρίστες βοήθησαν τις επιχειρήσεις μας και έδωσαν ώθηση στο νησί να ανοιχτεί στον κόσμο. Τώρα, τα προϊόντα μας είναι γνωστά σε όλη την Ελλάδα και φυσικά εκτός αυτής». Η ίδια τονίζει πως προτιμάει να μειώσει το κέρδος της, από το να αυξήσει τις τιμές στα προϊόντα της.

«Σε άλλη περίπτωση, η Λήμνος θα αποκτήσει κακό όνομα. Ο κόσμος δεν θα έρχεται γιατί θα λέει πως η Λήμνος έγινε ένα ακριβό νησί».

Ο ιδιοκτήτης οινοποιίας, Πέτρος Χατζηγεωργίου, λέει με τη σειρά του ότι θα «καταπιεί» την αύξηση του φόρου, αν και προβλέπει διπλασιασμό των εξαγωγών του (φτάνει μέχρι το Χονγκ Κονγκ).

Ο 26χρονος Αλέξανδρος Αλεξάνδρου, διευθύνει μια πρωτότυπη επιχείρηση: διοργανώσει γευστικά τουρ στους τουρίστες. Όπως λέει: «Η δουλειά μου έχει άμεση σχέση με τον τουρισμό. Εντάξει, ας μας βάλουν μεγαλύτερο φόρο, αλλά ας μας δώσουν περισσότερο χρόνο να σχεδιάσουμε καλύτερα τα πράγματα».

Ο κ. Χατζηγεωργίου απαντάει με στωικότητα: «Δεν μπορούμε να πολεμήσουμε αυτή την αύξηση με διαμαρτυρίες. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να πολεμήσουμε για να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί. Τόσο που κανένας δεν θα το περιμένει. Μπορούμε να πολεμήσουμε με το να αλλάξουμε τον τρόπο που δουλεύουμε».