Διακινητές ξυλοκοπούσαν μέχρι θανάτου μετανάστες

Οι διακινητές που προκάλεσαν το πολύνεκρο ναυάγιο την Κυριακή στη Μεσόγειο ξυλοκόπησαν μέχρι θανάτου πολλούς πρόσφυγες προτού το πλοίο αποπλεύσει με περισσότερους από 750 επιβάτες, σύμφωνα με τις μαρτυρίες των επιζώντων…


τις οποίες επικαλέστηκε η εισαγγελία της Κατάνιας (Σικελία).

Για τις ανάγκες της έρευνας, «το πολεμικό ναυτικό θα διεξάγει όσο το δυνατόν συντομότερα μία αναγνωριστική επιχείρηση στο ναυάγιο» προκειμένου να καταγράψει εικόνες του ναυαγίου και «να εκτιμήσει την κατάσταση και τη σκοπιμότητα ενδεχόμενων επιχειρήσεων» προσέθεσε η εισαγγελία χωρίς να διευκρινίσει εάν πρόκειται για επιχείρηση περισυλλογής των νεκρών από το ναυάγιο ή ανάσυρσης του ναυαγίου από το βυθό της θάλασσας.

«Μπορούμε λογικά να πούμε ότι επέβαιναν περισσότεροι από 750 άνθρωποι στο πλοίο» επισήμανε σε ένα δελτίο τύπου η εισαγγελία, που έχει σχεδόν ολοκληρώσει τη διαδικασία της λήψης καταθέσεων από τους 28 επιζώντες, περιλαμβανομένων 2 ανδρών που φέρονται να είναι ο καπετάνιος του πλοίου και ο υποπλοίαρχος.
Βασιζόμενος σε μαρτυρίες επιζώντων, ο ΟΗΕ είχε κάνει λόγο για 800 νεκρούς σε αυτήν την τραγωδία, την πλέον πολύνεκρη εδώ και δεκαετίες στη Μεσόγειο.
Οι επιζώντες περιέγραψαν ένα «κλίμα βίας» που επικρατούσε και πριν από τον απόπλου από τη Λιβύη.

Στο εργοστάσιο που βρισκόταν κοντά στην Τρίπολη όπου τους είχαν κλείσει μαζί με 1000 έως 1200 ανθρώπους, άνδρες άρχισαν «να χτυπούν με γκλομπ τον κόσμο προκαλώντας πολλούς θανάτους και άλλοι μετανάστες απεβίωσαν από εξάντληση» γνωστοποίησε η εισαγγελία.
Ένοπλοι άνδρες με στολές φαίνεται πως είχαν υπό τον έλεγχό τους τον χώρο και ένας από τους επιζώντες περιέγραψε ότι έπρεπε να δώσει τα χρήματά του σε αστυνομικούς.
Την ώρα του απόπλου, οι επίδοξοι μετανάστες επιβιβάστηκαν σε φορτηγά και τους μετέφεραν στην ακτή, έπειτα με σωστικές λέμβους μεταφέρθηκαν προς τη μηχανότρατα.
Στη λέμβο «σκότωσαν ένα αγοράκι επειδή σηκώθηκε χωρίς να έχει πάρει άδεια και κατόπιν πέταξαν τη σορό του στην θάλασσα» σύμφωνα με την εισαγγελία.

Σχετικά με το αντίτιμο που κατέβαλαν προκειμένου να ταξιδέψουν, οι επιζώντες πλήρωσαν από 130 έως 7000 δολάρια.
Εκείνοι που πλήρωσαν τα λιγότερα κλείστηκαν μέσα στο αμπάρι, μια αποκάλυψη που οδήγησε την εισαγγελία να προσθέσει την κατηγορία της «παράνομης κατακράτησης» εναντίον του πλοιάρχου, εκτός εκείνων της εκούσιας πρόκλησης ναυαγίου, της ανθρωποκτονίας και της εξώθησης στην παράνομη μετανάστευση.

Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, ο Τυνήσιος Αλί Μαλέκ ήταν ο καπετάνιος του πλοίου και είχε επανειλημμένα δώσει εντολή στον υποπλοίαρχο, το Σύρο Μαχμούντ Μπικχίτ, να επικοινωνήσει μέσω δορυφορικού τηλεφώνου με την οργάνωσή τους στη Λιβύη.
Μόλις έφθασε το πορτογαλικό εμπορικό πλοίο έπειτα από οδηγίες του λιμενικού η μηχανότρατα αναποδογύρισε διότι ήταν «ασφυκτικά γεμάτη από κόσμο» και εξαιτίας των «κακών χειρισμών του πλοιάρχου» επισήμανε η εισαγγελία που εξήγησε ότι το σκάφος με τους μετανάστες προσέκρουσε 3 φορές στο φορτηγό πλοίο προτού βυθιστεί.

Η εισαγγελία έδωσε στη δημοσιότητα έναν κατάλογο και άλλων επιζώντων: 12 ανθρώπων από το Μαλί, 4 από την Ερυθραία, 3 από το Μπαγκλαντές, 2 από τη Σενεγάλη, 2 από τη Σομαλία, 1 από τη Σιέρα Λεόνε, 1 από την Ακτή Ελεφαντοστού και 1 από τη Γκάμπια