Η Αθήνα τα δίνει όλα για να κλείσει η συμφωνία για τον αγωγό

Αποτελεί από τις σημαντικότερες επιδιώξεις της Ελλάδας και για το λόγο αυτό άλλωστε ο Πρωθυπουργός επιστρέφοντας από την Κίνα επέλεξε να κάνει μια στάση στο Μπακού.

Τον τελευταίο λόγο για την επιλογή αγωγού, ανάμεσα στον ΤΑΡ και τον Nabucco...
, που θα γίνει τον Ιούνιο, τον έχει το Αζερμπαϊτζαν και για το λόγο αυτό ο Αντώνης Σαμαράς βρίσκεται στη χώρα προκειμένου να πείσει τους Αζέρους για τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ΤΑΡ. Έχει μάλιστα στις βαλίτσες του μια σημαντική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία μόλις την Παρασκευή ολοκλήρωσε τους νομικούς ελέγχους και άναψε το πράσινο φως για την κατασκευή του.

Ο Aδριατικός Αγωγός TAP ξεκινάει από την Ελλάδα, διασχίζει την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα και καταλήγει στα παράλια της Νότιας Ιταλίας, επιτρέποντας την άμεση ροή του φυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας προς τις ευρωπαϊκές αγορές.

Ο αγωγός Nabucco προβλέπεται να διασχίζει μια απόσταση 3.863 χιλιομέτρων, από την Τουρκία μέχρι την Αυστρία, με ετήσια δυναμικότητα μεταφοράς 31 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου και κόστος κατασκευής περί τα 20 δισ. δολάρια.

Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του TAP είναι η υψηλότερη αποτελεσματικότητα και απόδοσή του ως αγωγού, η συντομότερη διαδρομή, το μικρότερο κόστος κατασκευής και η διέλευση του από λιγότερες χώρες. Όταν η αζέρικη Socar, η οποία περιλαμβάνεται στους υποψήφιους για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΣΦΑ, καταλήξει σε έναν από τους δύο αυτόματα θα εκμηδενίσει τον άλλον.

Έργο εθνικής σημασίας

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ τα οφέλη της Ελλάδας θα προέλθουν τόσο από τη λειτουργία του αγωγού όσο και από την κεφαλαιοποίηση της αποκτηθείσας εμπειρίας των προμηθευτών στην κατασκευή του αγωγού αλλά και από την εισαγωγή φυσικού αερίου στο μείγμα καυσίμων της Δυτικής Μακεδονίας Σύμφωνα με τη μελέτη ο αγωγός αναμένεται να δημιουργήσει 4.800 θέσεις εργασίας και 18 δις ευρώ προστιθέμενη αξία.

Πιο αναλυτικά:

- Η κατασκευή και η λειτουργία του TAP αναμένεται να δημιουργήσει ?310-340 εκατ. Ακαθάριστη Προστιθέμενη Άξια ανά έτος για τουλάχιστον 5 δεκαετίες

- Σε όρους απασχόλησης, η επίδραση ανέρχεται σε 4300 θέσεις εργασίας κατά μέσο όρο - 4800 θέσεις στην περίπτωση που Ελληνικές εταιρείες αναλάβουν και τις συμβάσεις προμήθειας των σωλήνων και περίπου 10000 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια κατασκευής του αγωγού (2015-18)

- Η επίδραση της επένδυσης επικεντρώνεται σε περιοχές που έχουν πληγεί έντονα από την ύφεση - 3/5 της επίπτωσης στην παραγωγή και λίγο λιγότερο από τις μισές θέσεις εργασίας στην Ελλάδα θα πραγματοποιηθούν στις τρεις βορειότερες περιφέρειες της χώρας

- Πάνω από 60% της δυνητικής επίπτωσης στην προστιθέμενη αξία, 70% στην παραγωγή και 80% στην απασχόληση εξαρτάται από την ικανότητα των Ελληνικών επιχειρήσεων να μετατρέψουν την εμπειρία τους με τον TAP σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Όπως αναφέρεται μάλιστα και με μελέτη του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων δεν αποκλείει σε βάθος χρόνου και εφόσον αυξηθεί το παραγωγικό δυναμικό φυσικού αερίου στις χώρες της Κασπίας οι δύο αγωγοί μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά.