ΜΜΕ- Παίζοντας με τις ψυχές των άλλων

0
Γράφει ο Αλέξανδρος Πιστοφίδης

Μια ομάδα γερμανών καθηγητών, υπό την επίβλεψη του Καθηγητού
Dr. Georg Ruhrmann του πανεπιστημίου της Ιένης, παρακολούθησε και ανέλυσε 3000 δελτία ειδήσεων των γερμανικών καναλιών από το 1992 μέχρι το 2004.

Η ομάδα παρατήρησε, ότι στα δελτία ειδήσεων, κυρίως των ιδιωτικών καναλιών, κυριαρχούσαν συστηματικά θέματα δίχως πολιτικό περιεχόμενο και δίχως πολιτικά μηνύματα. Οι Lifestyle ειδήσεις παραμέριζαν ολοένα και περισσότερο τις σοβαρές πολιτικές ειδήσεις. Ακόμη και οι λίγες πολιτικές ειδήσεις παρουσιαζόταν με έναν τρόπο αποπολιτικοποίησης, δίνοντας έμφαση στον εντυπωσιασμό, στην εικονική αντιπαράθεση και στη σύγκρουση των παρουσιαστών και πρωταγωνιστών πάνω σε επουσιώδη θέματα, ώστε να ερεθίζεται περισσότερο το θυμικό-συναισθηματικό και όσο γίνεται λιγότερο το γνωστικό μέρος των τηλεθεατών. Με αυτόν τον τρόπο εμποδίζεται συνειδητά ο τηλεθεατής να σχηματίσει γνώμη, πόσο μάλλον να δημιουργήσει γνώση. Είναι γνωστό, ότι ταχύτατα κινούμενες, εικόνες σε συνδυασμό με μουσική υπόκρουση, εντυπωσιάζουν και ερεθίζουν συναισθήματα, δεν αφήνουν όμως πολλά περιθώρια για τη δυνατότητα του εγκεφάλου να επεξεργαστεί λογικά πληροφορίες. Θα είναι αφελές να πιστέψει κανείς, ότι επιχειρήσεις, που μελετούν τις λεπτομέρειες σε όλα τα επίπεδα, αφήνουν την ουσία της δουλειάς τους στην τύχη.

Εδώ επαληθεύονται δύο μεγάλοι γνώστες της στρατηγικής αλλά και των βρώμικων πρακτικών των ηλεκτρονικών ΜΜΕ.
O διευθυντής
της Monde Diplomatique, Ignacio Ramonet, έγραφε ήδη εδώ και χρόνια, ότι οι εταιρείες που κυριαρχούν στο χώρο των ΜΜΕ, «επιβάλλουν σκόπιμα ένα σύντομο, απλοϊκό και συναισθηματικό λόγο δίχως ουσία, για να κρατούν τους πελάτες-καταναλωτές (οπαδούς) γνώσης σε μία διαρκή παιδικότητα». Mε τα παιδιά , τουλάχιστον μέχρι να ενηλικιωθούν, κάνεις ότι θέλεις. Διαμορφώνεις τις αξίες τους, τις στάσεις τους και τις συμπεριφορές τους, οδηγώντας τους στην αφέλεια και στην αποπολιτικοποίηση.

Ενας άλλος, ο γνωστός αμερικανός καθηγητής των μέσων, ο Henry Giroux, αναφερόμενος στα ΜΜΕ, έγραφε εδώ και τριάντα χρόνια: "Η αποπολιτικοποίηση της πολιτικής, είναι η προσπάθεια δημιουργίας συλλογικής συνείδησης πολιτών, οι οποίοι δεν γνωρίζουν πώς να προσδιορίσουν οι ίδιοι τις ανάγκες τους και το .....
χειρότερο, δε γνωρίζουν επίσης κατά πόσον ταυτότητα, κουλτούρα και ικανότητα δράσης μπορούν να προσδιορισθούν και να επηρεασθούν απ έξω. Ετσι η αποπολιτικοποίηση της πολιτικής σημαίνει, καθιέρωση τέτοιων πρακτικών παρουσίασης, οι οποίες κάνουν αόρατη την επίδραση της ιδεολογίας τους. Κυρίαρχες ομάδες ιδιοποιούνται τη δυναμική της κουλτούρας για τα δικά τους συμφέροντα με τέτοιο τρόπο, ώστε παράλληλα να κρύβουν τις πολιτικές αλληλεξαρτήσεις, τα πραγματικά συμφέροντα και τις ιδεολογικές αφετηρίες αυτής της δύναμής τους."
Ο τηλεοπτικός σταθμός STAR, εφαρμόζει εδώ και καιρό αυτό το μοντέλο «ενημέρωσης». Ο ALPHA, βάσει των γερμανικών προδιαγραφών και εμπειριών της μητρικής RTL, του ομίλου Bertelsmann, δοκιμάζει ένα πιο ραφιναρισμένο μοντέλο σοβαροφανούς «ενημέρωσης». Το πότε θα ακολουθήσουν και τα άλλα κανάλια είναι θέμα χρόνου.
Με δεδομένο το γεγονός, ότι σύμφωνα με στοιχεία της EURODATA TV, η Ελλλάδα έρχεται δεύτερη σε ημερήσιο χρόνο τηλεθέασης, μετά την Ουγγαρία, μπορεί κανείς εύκολα να καταλάβει τι σημαίνει αυτό για τη χώρα μας. Στη χώρα, που η δημόσια παιδεία είναι άθλια, η τηλεόραση αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα «μάθησης», δηλαδή ημιμάθειας, παραπληροφόρησης και σύγχυσης.
Ξένοι κερδοσκόποι, συνεπικουρούμενοι από ντόπιους, αμόρφωτους και πολλές φορές ακόμη και αγράμματους δημοσιογραφίσκους της πλάκας, γι αυτό και επικίνδυνους, ανέλαβαν την ενημέρωση και μόρφωσή μας. Είναι όμορφο για έναν ανίκανο ημιμαθή να νιώθει μικρός θεός, που παίζει με τις ψυχές των άλλων.
Είναι καιρός να μπει στα σχολεία μας ένα μάθημα γύρω από τον τρόπο που τα ΜΜΕ χειραγωγούν τους τηλεθεατές. Αυτό γίνεται ήδη σε πολλές χώρες, με πιο ώριμους λαούς λιγότερο εξαρτημένους από το χαζοκούτι.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)